کاربرد پوتین حفاری

اشتراک گذاری این نوشته

پوتین حفاری در معدن

مهندسی معدن را میتوان مجموعه علوم، روش ها و فنونی و تجاربی در نظر گرفت  که از اکتشاف یک معدن آغاز و تا فرآوری آن ادامه دارد که عمل در دشت ها و کوه ها و دره ها و اعماق زمین که برای استخراخ و کشف به عمل می آید. البته معدن را باید از نظر اقتصادی ارزش و صرفه کافی را داشته باشد تا بتوان کار اکتشاف و استخراج (که فرآیندهایی پرهزینه هستند) را در آن انجام داد. از آنجا که از سالیان بسیار قبل، انسان ها به دنبال کشف طلا و برخی از مواد معدنی ارزشمند بوده اند، شغل مهندسی معدن دارای قدمت و بازار کار بخصوص در عین حال پر درآمدی می باشد، است.

کار مهندس معدن را می توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

  • پی جویی مکان در طبیعت
  • اکتشاف محل در طبیعت
  • استخراج استخراج مواد از دل زمین و دل کوه ها و قعر دریاها
  • فرآوری پترو و حمل و فروش

در مرحله اول که کسب اطلاعات اولیه است، مهندس معدن به کمک برخی از متخصصان دیگر به بررسی اولیه و تصمیم در مورد نوع کانی و محل اکتشاف معادن می پردازد. برای این کار از روش های مختلفی مانند مشاهده، آزمایشات فیزیکی، نقشه برداری، نمونه برداری و اولتراسونیک و … استفاده می شود. 

مرحله اکتشاف شامل اکتشاف مقدماتی، نیمه تفضیلی و تفضیلی می باشد که در هر مرحله مهندس معدن با بررسی روند کار، نوع اکتشافات و برآورد هزینه ها در مورد ادامه دادن یا ندادن کار تصمیم می گیرد. که پای انسان همواره در طبیعت در معرض آسیب دیدگی به وسیله سنگ ها و نیش حشرات و خزندگان است.

در عملیات استخراج معادن، مهندس معدن باید عوامل زیادی از جمله شرایط اقتصادی، فنی، نحوه حمل و نقل مواد و مقاومت کفش ایمنی پا جهت سر نخوردن افراد در مکان های خاکی و سنگی و خیس و لزج  و … را مورد بررسی قرار دهد. استخراج معدن، عملیات‌ حفاری‌ و آتشباری‌ به‌ منظور خردکردن‌ سنگ‌، بارگیری‌ و باربری‌ و در اغلب‌ اوقات‌ سنگ‌شکنی‌ به‌ منظور رساندن‌ ابعاد سنگ ها به‌ اندازه‌ مناسب‌ است‌ که کفش ایمنی مخصوص خود را جهت مقاومت در برابر ضربه و حرارت را می طلبد. مهندس معدن بهترین راه برای استخراج مواد خام از معدن را با استفاده از روش های انفجار وحفاری پیدا می کند. عملیات استخراج در معادن به دو صورت رو باز یا زیرزمینی انجام می گیرد که با توجه به عوامل مختلف در مورد نوع آن تصمیم گیری می شود.

در بخش فرآوری نیز که در کارخانه های خالص سازی مواد خام به منظور تهیه خاک، سنگ و سایر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف صورت می گیرد، مهندس معدن نقش فعال و اساسی دارد.

مهندسان معدنی که در گرایش اکتشاف تخصص دارند، معمولا به عنوان مسئول فنی اکتشاف و ناظر برعملیات اکتشافی در معادن در حال اکتشاف و در حال بهره برداری مشغول به کار می شوند. مهندسان معدنی که در گرایش استخراج معدن تحصیل کرده اند به خوبی میدانند که کار در معدن یکی از سخت ترین شغل های جهان از نظر خطرپذیری محیطی می باشد که نیازمند تجهیزات مورد نیاز خود است یکی از این تجهیزات کفش ایمنی استاندارد است که باید هم از پا در برابر ضربات محافظت کند و هم آنتی باکتری باشد و هم ضد آب باشد و ضد لغزش و ضد الکتریسیته باشد و در مقابل حرارت مقاوم و ساق دار باشد، معمولا به عنوان مسئول فنی معدن و ناظر عملیات استخراج در بر وضعیت ظاهری کارگران مسئول هستند و در محل و سازمان های نظارتی فعالیت می کنند.

مهندسی معدن جزو مشاغل سخت به شمار می آید و افرادی که به این شغل وارد می شوند، باید توان کار و تحمل شرایط سخت آن را داشته باشند. البته اگر به طبیعت و استفاده از فنون و علوم مختلف در آن علاقه داشته باشد، کنارآمدن با این شرایط سخت، بسیار آسانتر می شود.

کار مهندس معدن معمولا به صورت تمام وقت است. البته گاهی در برخی از پروژه ها، ساعات بیشتری باید کار کند. زمان کاری مهندس معدن بین دفاتر کاری و محل معدن تقسیم می شود. گاهی در برخی از پروژه ها مجبور خواهد بود چند هفته یا چند ماه از خانه دور بوده و در سفر باشد. شرایط معدن معمولا شرایط مساعدی نیست. مهندس معدن باید در محل معدن حتما لباس و تجهیزات ایمنی لازم را داشته باشد.

یکی از تجهیزات واجب در محیط معدن استفاده از پوتین حفاری می باشد. کفش ایمنی حفاری استاندارد همواره باید از پاهای اشخاص در مقابل سر خوردن و لغزش، رطوبت، افتادن سنگ ها رو انگشتان، حرارت و آتش سوزی،برق گرفتگی و بهداشت مراقبت بنماید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.