صنایع مناسب کفش ایمنی ریخته گری

اشتراک گذاری این نوشته

محیط ریخته گری

ریخته‌گری در اصطلاح به معنی شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. این روش قدیمی‌ترین فرایند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است که اویل برای ساخت شمشیر به کار می رفت. اولین کوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته می‌شدند و لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب در آن چیده می‌شد تل اسکلت کوره را حفظ نماییند تا از هم نپاشند.

ریخته‌گری در حوزه‌های متفاوت علم، هنر و فناوری مطرح  و در حال اجراست. به هر میزان که ریخته‌گری از حیث علمی پیشرفت می‌کند، ولی در عمل هنوز تجربه، سلیقه و هنر قالب ساز و ریخته‌گر است که تضمین کننده تهیه قطعه‌ای سالم و بدون عیب است. این فن و اصول و پارامتر از اساسی‌ترین روش های تولید محصول و فرم دهی مذاب است. به دلیل اینکه بیشتر از ۵۰ درصد از قطعات انواع ماشین آلات طراحی مخصوص و گران قیمت جهان به این طریق تهیه می‌شوند. فلزاتی که خاصیت پلاستیک کمی دارند با قطعاتی که دارای اشکال پیچیده هستند، به روش ریخته‌گری شکل داده می‌شوند و اصولا بهترین کیفیت نهایی را به کاربر می دهد.

مهندسان ریخته گری که در گرایش ذوب مواد تخصص دارند، معمولا به عنوان مسئول فنی خط تولید و ناظر برعملیات ریخته گری در ذوب اهن ها هستند و در حال برسی مواد ذوب شده از نزدیک و کنار مداب هستند تا بر روند ریخته گری نظارت و اشراف داشته باشند و در حال بهره برداری مشغول به کار می شوند. آن ها نیز کاملا آگاه هستند کار در ذوب آهن یکی از سخت ترین شغل های جهان از نظر خطرپذیری محیطی می باشد که نیازمند تجهیزات مورد نیاز خود است یکی از این تجهیزات کفش ایمنی نسوز استاندارد است که باید هم از پا در برابر ضربات محافظت کند و هم آنتی باکتریال باشد و هم ضد آب باشد و ضد لغزش و ضد الکتریسیته باشد و در مقابل حرارت مقاوم و ساق دار باشد، معمولا به عنوان مسئول فنی خط تولید ذوب آهن و ناظر عملیات اریخته گری هستند و بر وضعیت ظاهری کارگران  از لحاظ ایمنی همچون لباس مناسب و  استفاده از کفش ایمنی مخصوص ریخته گری مسئول هستند و در محل و سازمان های نظارتی فعالیت می کنند.

مهندسی صنایع ذوب آهن جزو مشاغل سخت به شمار می آید و افرادی که به این شغل وارد می شوند، باید توان کار و تحمل شرایط سخت آن را داشته باشند. البته اگر به ذوب آهن و استفاده از فنون و علوم مختلف در آن علاقه داشته باشد، کنار آمدن با این شرایط سخت، بسیار آسانتر می شود.

کار مهندس ریخته گری معمولا به صورت تمام وقت است. البته گاهی در برخی از پروژه ها، ساعات بیشتری باید کار کند. زمان کاری مهندس ذوب آهن بین دفاتر کاری و محل معدن تقسیم می شود. گاهی در برخی از پروژه ها مجبور خواهد بود چند هفته یا چند ماه از خانه دور بوده و در سفر باشد. شرایط معدن معمولا شرایط مساعدی نیست. مهندس ذوب آهن باید در محل کار حتما لباس و تجهیزات ایمنی لازم را داشته باشند.

از عللی که در محیط های کارگاهی ریخته گری منجر به، به ایجاد حادثه می شود سرریز شدن مواد مذاب بر روی بدن و پاها می باشد که یکی از راه های جلوگیری از آسیب سوختگی در محیط ریخته گری استفاده از کفش های ایمنی نسوز ریخته گری ایمن پای افزار می باشد.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.