کاربرد چرم در صنعت کفش

کاربرد چرم در صنعت کفش

اشتراک گذاری این نوشته

چرم چیست ؟

چرم به جنسی گفته می شود که از پوست جانوران به وسیله دباغی کردن به دست می آید . با دباغی می توان پوست جانوران را به یک ماده ی طبیعی که پایدار و غیر قابل فساد و ایمنی می باشد تبدیل کرد که انعطاف پذیری نیز داشته باشد و از آن در ساخت کیف و کفش و لباس ها و .. استفاده کرد .

کاربرد های چرم

چرم ها کاربرد های زیادی دارند که اغلب انسان ها از آن ها در زندگی روز مره استفاده می کنند . برای نمونه از کاربرد های آن ها می توان به پوشاک هایی از قبیل شلوار ،کراوات ، دستکش و کت و کاپشن و کفش وکیف و … اشاره کرد .

انواع چرم

چرم ها به سه دسته چرم های سبک و نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شوند که کاربرد های متفاوتی دارند .

چرم طبیعی سبک

این نوع از چرم ها نازک و ظریف می باشند و از پوست بز و گوساله بدست می آیند . پوست این حیوانات طی فرایند رنگرزی با روغن تراشیده می شود . از این نوع چرم ها در تولید لباس و کاپشن استفاده می کنند و از نوع نازک تر و ظریف تر آن نیز می توان به عنوان آستر کفش استفاده نمود .

چرم سنگین

چرم های سنگین بسیار مقاوم می باشند و از چرم های دیگر زیباتر ومی باشند . از چرم های سنگین در تهیه کفش ها و زیره و رویه آن ها استفاده می شود و از پوست گاو و شتر بدست می آیند .

چرم نیمه سنگین

این چرم ها یا کم یاب می باشند یا نایاب و برای همین علت بسیار گران می باشند زیرا از پوست حیواناتی همچون کروکودیل یا شتر مرغ گرفته می شوند که به سختی پیدا می شود از این رو از آن ها در تهیه و ساخت محصولات گران قیمت تزیینی و لوکس استفاده می شود .

کفش ایمنی

مراحل مختلف ساخت چرم برای استفاده در صنعت کفش

1) تمیز سازی پوست : 

در این مرحله اضافات پوست از قبل پشم و چربی ها را جدا کرده و جمع می کنند و پوست را در آب خیس می کنند تا به مدت 3 الی 6 روز در آب بماند و خیس شود .
2) خشک کردن : 

در این مرحله پوست را به وسیله آفتاب و نمک خشک می کنند .
3) پاک سازی لش ها از روی پوست : 

در این مرحله لش ها و ضایعات پوست خشک شده را با استفاده از ماشین های مخصوص که ماشین لش زدایی نامیده می شود می گیرند .
4) پا کسازی مو ها و آهک زنی : 

بعد از پاک سازی لش ها ، مو ها و پشم ها را از پوست جدا می کنند و برای این کار پوست درون آهک قرار داده می شود زیرا که آهک باعث نرم شدن و راحت جدا شدن آن ها می شود .
5) دباغی کردن :

در مرحله دباغی کردن پوست را در داخل محلولی از نمک قرار می دهند که نمک موجب تورم پوست می شود و در آخر پوست صاف می شود .
6) برش دادن چرم : 

در این مرحله چرم با استفاده از ماشین آلات مخصوص برش داده می شود .
7) رنگ آمیزی و ساخت : 

در این مرحله با استفاده از رنگ های مخصوص چرم را رنگ کرده و به محل تولید کفش ارسال می شود تا مابقی کار ها انجام شود .

کاربرد چرم در صنعت کفش

کفش های چرمی مناسب ترین نوع چرم ها می باشند و دارای دوام زیادی می باشند و مراقبت و نگهداری از آن ها برای چین و چروک شدن لازم می باشد .در تولید کفش ایمنی نیز از چرم استفاده می شود.
نوع دباغی در کفش های زمستانی با تابستانی متفاوت می باشد و در کفش های تابستانی برای این که کفش تنفس بیشتری کند از پوشش رنگ کمتری استفاده می شود که باعث زیبایی کفش می شود و بر عکس در زمستان از پوشش رنگ بیشتری استفاده می شود تا از نفوذ آب و لکه دار شدن کفش جلوگیری کند . برای این که کفش چرمی که انتخاب می کنیم مناسب باشد و از قارچ ها و کپک ها به دور باشد باید آستر درونی آن از چرم 100 درصد طبیعی باشد و در این صورت پا ها هم بو نمی گیرند . چرم طبیعی به دلیل خصوصیاتی که دارد در تابستان پا ها را خنک نگه می دارد و در زمستان گرم می کند .

شاید شما هم برای خرید در کفش ارک ، کفش ساتر ، کفش پیمان ، کفش الوند و کفش ایمنی زنانه تردید داشته باشید که با تماس گرفتن با ما میتوانید این موضوع را حل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.