پارامترهای آزمایش کیفیت ایمنی در استاندارد EN ISO 20345

اشتراک گذاری این نوشته

 انواع پارامتر های تست کفش ایمنی

آسایش

کفش ایمنی نه تنها باید از کاربر محافظت کند بلکه باید راحت باشد به گونه ای که هنگاه کار کردن عضلات و اسکلت پا تحت فشار نباشد و پا در کنار چفت بودن در کفش راحت نیز باشد

استحکام

کفش های ایمنی باید در برابر انواع محیط ها مقاوم باشند. فرسودگی مهم است و سایش زودهنگام می تواند خصوصیات محافظتی را به خطر بیندازد. تست مناسب سایش کفش، روش بیومکانیکی را ایجاد کرده است و متخصصانی دارد که به شما در تفسیر نتایج و پیشنهاد بهبود محصول در صورت لزوم کمک می کنند.

قدرت انگشت پا

مقاومت کلاهک انگشتان در هر دو ضربه و فشار یکی از ویژگی های اصلی بیشتر کفش های ایمنی است و نه تنها آزمایشاتی را در برابر طیف وسیعی از استانداردهای کفش محافظ انجام می دهد ، بلکه می تواند در مورد چگونگی بهبود طرح ها برای اطمینان از نتایج و انطباق یک وزنه 20 کیلویی را از ارتفاع یک متری بر روی پنجه انداخت تا از میزان مقاومت پنجه کفش که در انواع کفش ایمنی پنجه فولادی و کفش ایمنی پنجه کامپوزیت تولید می شوند اطمینان حاصل کرد.

تنفس

کفش های ایمنی معمولاً به مدت طولانی پوشیده می شوند ، بنابراین قابلیت تنفس عامل مهمی در راحتی افراد است. راحتی خود می تواند عاملی باشد که با به حداقل رساندن خستگی پا به حفظ ایمنی کمک می کند. می تواند انواع مختلفی از تست های کفش کامل را برای تعیین آستانه عملکرد مواد و ساختار انجام دهد.اصولا یکی از روش های بالا بردن تنفس پاها استفاده از الیاف پلیمری نسوز در لابه لای طراحی ظاهر کفش ایمنی است یا از سوراخ های ریز در روی رویه کفش استفاده میشوند

محافظت خصوصی

کفش ایمنی ایمن پای افزار در زمینه های تخصصی مانند اره برقی ، ریخته گری و کفش محافظ موتور سیکلت تخصص داد و برای تهیه ی این کلاس از کفش های ایمنی میتوانید از طریق سایت بازارکفش ایمنی اقدام فرمایید.

ارزیابی حرارتی

کفش های ایمنی اغلب در محیط های شدید مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین پاهای کاربر باید در دمای مناسب نگهداری شود. رتبه بندی Cold Rating EUROLAB یک درجه بندی عایق برای کفش برای استفاده در اقلیم های مختلف ارائه می دهد. علاوه بر اندازه گیری درجه سردی کفش ها ، می توانیم اثرات اجزای مختلف مانند کف ، روتختی و حتی جوراب های پوشنده را مقایسه کنیم.

ارگونومی

برای کاربردی بودن و البته ایمن بودن ، کفش های ایمنی باید از نظر اقتصادی قابل قبول باشند. هر چیزی که کاربر را به درستی انجام وظیفه خود دشوار کند ، می تواند ایمنی او را از بین ببرد و حتی مانع از آسایش شود. استانداردهای بین المللی معمولاً شامل یک ارزیابی ارگونومیک اساسی است.

EN ISO 20345 استاندارد

یک استاندارد اروپایی برای کفش ایمنی انگشتان است ، اما بسیاری از استانداردهای دیگری وجود دارد که باید برای انواع خاصی از کفش مانند چکمه های آتش نشانی و الزامات مربوط به انواع مختلف حفاظت ، از مقاومت در برابر لغزش و شیمیایی تا مقاومت در برابر ضربه ، رعایت شود.

تست کفش ایمنی

برخی از آزمایشات متداول که روی کفش ایمنی انجام می شود ، به عنوان مثال ، آزمایش انگشت و فشار و نفوذ برای شبیه سازی ایستادن روی ناخن است. آزمایشات اختصاصی تر از آزمایش های خرد کردن چکمه های موتور سیکلت تا تست های اشتعال پذیری چکمه های ریخته گری است.

اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد آزمایشات و الزامات مارک CE را می توان از تیم متخصص کفش ایمنی ما در EUROLAB دریافت کرد. EUROLAB با بیش از 25 سال تجربه ، آزمایشگاه های پیشرفته و تیم متخصص ، خدمات کاملی را در زمینه آزمایش ، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل به شما ارائه می دهد.

محافظت از پاها در برابر خطرات موجود در محل کار امری بسیار ضروری است که با تهیه‌ی کفش های ایمنی مناسب میتوان در این امر به سلامت کارگران کمک کرد و کارفرمایان وظیفه دارند برای کارگران خود کفش مناسبی را به عنوان تجهیزات حفاظت شخصی تهیه کنند.

کفش ایمنی باید مطابق با استاندارد های ایمنی بوده و متناسب با وظیفه ی افراد و محیط کار آنها باشد و همچنین کاربران در هنگام استفاده باید به درستی از آنها مراقبت کنند.

و اما از آنجا که انتخاب کفش ایمنی مناسب برای افراد مشکل بوده و نیازمند شناخت کافی است با استفاده از مطالب زیر میتوان به انتخاب درستی دست پیدا کرد.

ارزیابی خطرات

افراد میتوانند جهت انتخاب کفش ایمنی مناسب برای کارگران خود خطرات احتمالی محیط کار را ارزیابی کرده و با استفاده از نتایج این ارزیابی مناسب ترین کفش ایمنی دارای استاندارد EN ISO 20345 را انتخاب کنند. هم چنین در این ارزیابی بهتر است با کارگران خود در مورد خطرات ناشی از کار روزانه شان مشورت کنید چرا که آنها متوجه خطراتی هستند که ممکن است شما آنها را بررسی نکرده باشید.

چند نمونه از خطرات احتمالی که باید در محیط کار مورد ارزیابی قرار گیرند :

  1. شرایط رطوب هوا و محیط که نیازمند کفش ایمنی ضد آب است
  2. تجمع الکترواستاتیک 
  3. لغزش،برش
  4. سقوط اشیا
  5. دمای بالا
  6. استفاده از مواد شیمیایی
  7. عایق الکتریسیته بودن

کار در فضای باز

براساس آمارهای انجام شده ،سقوط کارگران، 31درصد از کل آسیب های غیرکشنده در محیط کار را تشکیل می دهد که کفش های ضد لغزش یک روش ساده و موثر برای کاهش این خطر هستند ؛لازم به ذکر است قبل از خرید، مقاومت کفش در برابر لغزش که توسط تولید کنندگان بر روی محصول درج شده است را بررسی کنید.

توضیحات استاندارد ایمنی EN ISO 20345

پس از آزمایش و تایید صلاحیت، تولیدکننده کفش ایمنی استانداردEN ISO 20345 را همراه با نشان CE بر روی کفش چاپ میکند .بر روی هر محصول یک کد 2 یا 3 حرفی درج می‌شود که تعیین کننده‌ی خصوصیات ایمنی آن کفش میباشد. برای محصولاتی که در برابر تست ضربه 200 ژول ( EN ISO 20345 ) مقاوم باشند ، این کد با حرف S شروع میشوند و محصولاتی که در برابر تست ضربه‌ی 100 ژول ( EN ISO 20346 ) مقاوم باشند با حرف P شروع میشوند . سایر خصوصیات با کد های بعدی یا نشانه ها مشخص می‌شود. محافظت از انگشتان پا ( SB )

همه ی ما میدانیم که انگشتان پا عضو آسیب پذیری در بدن هستند به خصوص در محل کار که خطرات زیادی وجود دارد و میتواند منجر به آسیب پا شود. استانداردEN ISO 20345 ایجاب میکند که محافظت از انگشتان پا باید در برابر ضربه 200 ژول مقاومت کند ؛ محافظت از انگشتان پا شامل کلاهک های انگشتی استیل یا گزینه های سبکتر از قبیل کلاهک انگشتان کامپوزیت یا آلومینیوم است .

ضد الکتریسیته ساکن ( A ، S1 ، S1P ، S2 ، S3 )

لباس و عوامل آب و هوایی می توانند باعث تجمع الکتریسیته ساکن در بدن شوند , هم چنین برخی از موارد استفاده شده در ساخت کفش ایمنی ، بدن را بیش از حد عایق بندی کرده و باعث میشوند بار استاتیک نگه داشته شود ، در این صورت اگر کارگر چیزی رسانا را لمس کند این بار میتواند به سرعت از بدن خارج شده و جرقه شوک ناخوشایندی را ایجاد میکند ؛ حال استفاده از کفش ضد استاتیک این خطر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

محافظت از لایه میانی کف کفش ( SBP ، S1P ، S3 ، S5 )

اشیای تیز می توانند خطرات قابل توجهی در محل کار داشته باشند. محافظت از میانه می تواند از ناخن ها و برجستگی های دیگری محافظت کند که در غیر این صورت منجر به عواقب فاجعه بار می شود. محافظت از میانه کف را می توان به دو روش روش ارائه داد: درج استیل یا آلومینیوم در کف ، یا کفی کولار.

1.جذب ضربه در ناحیه پاشنه ( E ، S1 ، S1P ، S2 ، S3 )

2.محافظت از پاشنه پا در مقابل ضربه

3.ضد آب ( WR ، WRU ، S2 ، S3 )

4.این کفش ها ضد آب هستند .

5.کفی مقاوم، در برابر حرارت ( HRO )

6.کفش های مقاوم به حرارت دارای کفی مناسبی هستند که میتواند برای مدت زمان 60 ثانیه در برابر 300 درجه سانتیگراد مقاومت کند .

عایق در برابر سرما و گرما ( CI ، HI )

برای مقاومت در برابر سرما ، کفش استانداردEN ISO 20345 به مدت 30 دقیقه در دمای 1 تا 20 درجه سانتیگراد آزمایش می شود و برای مقاومت در برابر گرما ، کفش به مدت 30 دقیقه در دمای 150 درجه سانتیگراد آزمایش می شود.

آسایش و راحتی

علاوه بر محافظت از پاها در محیط کار، کارگران باید هنگام استفاده از کفش ایمنی راحت باشند تا به پاهای آنها آسیبی وارد نشود .

مراقبت از کفش های ایمنی

مراقبت از کفش های ایمنی نکته ی مهم و قابل توجهی است . کفش ها باید قبل و بعد از استفاده مورد بررسی قرارگرفته تا اطمینان حاصل شود که از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند، همچنین این کار توسط افراد آموزش دیده انجام می شود . و در نهایت بعد از استفاده بهتر است در یک کمد خشک و تمیز نگه داری شوند.

سیستم تعمیر و نگهداری کفش ایمنی مناسب شامل موارد زیر است :

1. بررسی اشکال ، آسیب ، خاک ، ساییدگی و پارگی

2. انجام آزمایش برای اطمینان از عملکرد مطابق با هدف

3. نظافت منظم برای جلوگیری از تجمع خاک (مراجعه به دستورالعمل های سازنده)

4. ترمیم آسیب دیدگی در صورت امکان (اگر بیش از حد تعمیر شود ، دیگر با استاندارد های ایمنی مطابقت نداشته و باید جایگزین شود.)

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.