جنس کفش ایمنی

اشتراک گذاری این نوشته

جنس کفش ایمنی یکی از مهمترین ویژگی هایی می باشد که در ساخت کفش های ایمنی معمولا از چرم طبیعی و مقاوم استفاده می گردد، چرا که فساد ناپذیر بوده و علاوه بر ایمنی بیشتر، عمر و ماندگاری زیادتری نیز دارند.

در ساخت زیره کفی ایمنی از موادی استفاده می شود که مولکول های بزرگی داشته و ساختار تکرارشونده آنها با کمک پیوندهای شیمیایی به هم متصل شده اند.

همچنین در زیره کفش ایمنی، پارچه ای که سطح داخلی آن را می پوشاند، وجود دارد که پای شخص به صورت مستقیم با آستری در تماس است. این آستر همچنین در جذب عرق پا نیز نقش مهمی دارد.

مثلا زیره کفش از انواع زیره PU  ویا TPU ویا  و یا دودانسیته ویا   roberr یا چرم ساخته می شوند که در زیر به شرح آنان می پردازیم:

کفش زیره TPU

ساختار كفي اين كفش ايمني از جنس TPUوپلي يورتان بوده و به صورت دو دانسیت تزریق شده كه استحكام بسيار بالايي دارد و به‌راحتي دچار سايش نمي‌شود.طراحي اين کف و زیره کفش به‌خوبي انجام میشود و مانع از لغزش كاربر در حين كار مي‌شود. اکثرا در برند های مختلف پوتین TPU به‌شكل ساق‌كوتاه وبلند توليد مي‌شود و ساختار بيروني آن را چرمی مصنوعي شكل داده است. در قسمت پنجه‌ي اين كفش نيز لايه‌ای فولادی قرار دارد كه مانع از آسيب ديدن پنجه و انگشتان پاي وي خواهد شد. کفش ایمنی تی پی یو TPU وزني برابر 1.200 كيلوگرم دارد و از خاصيت ضد باکتری به خاطر استفاده طولانی مدت و همچنین شرایط و آب و هوای محیط سود مي‌برد. اين نوع کفش ها  تحت عنوان مدل  «TPU» به بازار عرضه مي‌شود.

کفش زیره roberr

به یاد داشته باشید اگر در  صورتی که در بخش مشخصات جعبه کفش شما عبارت Rubber قید شده باشد، به این معناست که کفش  در دست شما از یک زیره لاستیکی ساخته شده است. زیره کفش های رابر به هیچ وجه امکان ندارد شکسته بشن و  امکان سایش ندارد و همچنین مقاومت اصطکاک بسیار بالایی دارد. زیره های  Rubber با دارا بودن استحکام بالا، قدرت انعطاف پذیری بسیارخوبی هم دارد و همین ویژگی باعث می‌شود که در ساخت کفش‌های کوهنوردی از این نوع زیره‌ها استفاده شود. ضمن اینکه در برابر نفوذ آب نیز مقاومت خوبی دارد نتایج میدانی به ما نشان مدهد این زیره لاستیکی به عنوان کفش مناسب در امور پر فشار یاد می شود.کفش ایمنی زیره رابر را میتوان به عنوان یک جنس کفش ایمنی مناسب یاد برد.

کفش زیره چرمی

کفش های چرمی مناسب ترین نوع چرم ها می باشند و دارای دوام زیادی می باشند و مراقبت و نگهداری از آن ها برای چین و چروک شدن لازم می باشد .در تولید کفش ایمنی نیز از چرم استفاده می شود. کفش ایمنی زیره چرمی را میتوان به عنوان یک جنس کفش ایمنی مناسب یاد برد.

نوع دباغی در کفش های زمستانی با تابستانی متفاوت می باشد و در کفش های تابستانی برای این که کفش تنفس بیشتری کند از پوشش رنگ کمتری استفاده می شود که باعث زیبایی کفش می شود و بر عکس در زمستان از پوشش رنگ بیشتری استفاده می شود تا از نفوذ آب و لکه دار شدن کفش جلوگیری کند . برای این که کفش چرمی که انتخاب می کنیم مناسب باشد و از قارچ ها و کپک ها به دور باشد باید آستر درونی آن از چرم 100 درصد طبیعی باشد و در این صورت پا ها هم بو نمی گیرند . چرم طبیعی به دلیل خصوصیاتی که دارد در تابستان پا ها را خنک نگه می دارد و در زمستان گرم می کند.

کفش PU

فوم پلی یورتان سلول-بسته نیز یک فوم رایج در ساخت کفش‌ است. فوم PU سلول بسته به دلیل دوام بالا برای ساخت زیره خارجی کفش‌های کوهنوردی و پیادروی مناسب است. علاوه بر این، فوم سلول بسته پلی یورتان با تراکم بالا برای ساخت انواع کفش‌های زنانه از جمله کفش های پاشنه بلند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فوم مقاومت خوبی در برابر فشرده شدن دارد. لازم به ذکر است که این نوع فوم در تولید کفی کفش نیز کاربرد دارد. کفش ایمنی زیره پیو را میتوان به عنوان یک جنس کفش ایمنی مناسب یاد برد.

پلی استر

این نسخه از پلی یورتان با استفاده از پلی ال های پلی استر تولید می‌شود و مقاومت فوق العاده‌ای در برابر گرما و سایش دارد. بنابراین، از آن به عنوان ماده‌ی زیره کفش در تولید کفش‌های ورزشی و ایمنی با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

پلی اتر

با استفاده از ترکیبی از پلی ال پلی اتر پلی اورتان تولید می‌شود. این نوع زیره ویژگی‌های ضد آب را ارائه می‌دهد و استفاده از آن را در کفش های معمول مانند کفش‌های خیابانی و صندل‌ها ایده آل می‌کند.

کفش دودانسیته

کفش دودانسیته به کفشی اطلاق میشود که زیره کفش به کمک مواد اولیه ساخته بشود که این امر با 2 مرحله تزریق انجام میشود به گونه ای که بار اول بخش از زیره تزریق میشود و بار دوم بخش دیگری از زیره کفش تزریق میشود که اصولا از جنس  pu وpu ویا   pu وtpu   و یا کفش دودانسیته pu و pu raber می باشند این نوع زیره دودانسیته برای انواع کفش ایمنی کاربرد دارد که اصولا با انواع کفش دودانسیته پنجه فولادی و کفش دودانسیته پنجه کامپوزیته و کفش ایمنی تابستانی و کفش دودانسیته عایق برق و انواع کفش ایمنی با زیره دودانسیته تولید می شود.

جنس رویه کفش ایمنی

رویه بیشتر کفش های موجود در بازار از جنس های مختلف ساخته شده یا رویه ای از چرم طبیعی دارند یا از پلاستیک و یا چرم مصنوعی تهیه می شوند.

چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا می شود. به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش همان رویه چرم طبیعی است، رویه مصنوعی به علت تبادل نکردن هوا باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.

چرم های مورد استفاده در تجهیزات حفاظت پا در سه شکل زیر موجود می باشند:

چرم با رخ کامل :

پوست سبک یا سنگین دباغی شده و فساد ناپذیر که تمام رخ آن محافظت شده است.

چرم با رخ اصلاح شده :

پوست سبک یا سنگین دباغی شده و فساد ناپذیر که به منظور اصلاح ساختار رخ آن در معرض سمباده مکانیکی قرار داده شده است.

چرم ورقه شده :

لایه میانی پوست سبک یا سنگین دباغی شده و فساد ناپذیر که بوسیله لایه کردن یک چرم ضخیم بدست می آید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.