استاندارد های کفش ایمنی؛ بررسی نمادهای کفش ایمنی

استاندارد های کفش ایمنی صنعتی

اشتراک گذاری این نوشته

آشنایی با استاندارد های کفش ایمنی صنعتی قبل از خرید بسیار مهم است. در واقع استاندارد بودن کفش ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با استاندارد های آن آشنا باشید. علاوه بر نکات مختلفی که هنگام خرید کفش ایمنی باید بررسی شوند، استانداردهای مختلفی وجود دارد که باعث ورود آن به بازار فروش می شود. البته بعضی از کفش های ایمنی غیر استاندارد وارد بازار می شوند و با نام استاندارد به فروش می رسند که شما باید تیز باشید تا هنگام خرید کفش ایمنی، سرتان کلاه نرود! استانداردهای مختلفی برای کفش ایمنی صنعتی وجود دارد. در ادامه این مقاله از مقالات کفش ایمنی، همراه ما باشید تا شما را با تمام این استانداردها و نماد آنها آشنا کنیم.

چرا نیاز به بررسی استاندارد کفش ایمنی داریم؟

پاسخ این سوال کاملاً مشخص است. شما باید دقت کنید که استاندارد بودن یک محصول نشان تضمین کیفیت آن خواهد بود. علاوه بر این، نماد های مختلفی که روی تضمین استاندارد بودن محصولات مثل کفش کار درج می شوند، نشان دهنده نکات مختلفی هستند که باید تمام آنها را هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید.

علاوه بر فاکتور ظاهر، جنس، سایز و کاربرد، استاندارد های کفش ایمنی صنعتی فاکتوری کاملاً متفاوت و تعیین کننده برای کیفیت نهایی محصول است. بررسی این فاکتور با شناخت چندین نماد جالب و آشنا صورت می گیرد که تمامی این نماد ها را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

بررسی استاندارد های کفش ایمنی صنعتی

به طور کلی ۵ نماد مختلف در بررسی استاندارد های کفش ایمنی صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد. این پنج نماد نشان می دهند که کفش مورد نظر حداقل استاندارد لازم برای کاربرد مدنظر را دارد یا خیر. البته باید در نظر داشت که وجود این نمادها به معنی تضمین کامل کیفیت محصول نخواهد بود؛ اما می تواند بسیار کمک کننده باشد و خرید را برای شما لذت بخش تر کند. گفتیم که ۵ نماد برای تعیین استاندارد کفش کار صنعتی وجود دارد؛ این ۵ نماد عبارت اند از:

1. مثلث سبز

استاندارد کفش ایمنی مثلث سبز

یکی از استاندارد های کفش ایمنی وجود نماد مثلث سبز است. مثلث سبز نشان می دهد که کفش ایمنی مجهز به یک جنس کلاس 1 با کفی درجه 1 مقاوم در برابر سوراخ شدن است. این نوع کفش کار با این نماد، مناسب برای مشاغل در صنایع سنگین، مثل ساخت و ساز و تولیدات مختلف است.

در بررسی این نماد، باید ایمنی بالای آن را هم در نظر بگیریم. این نماد روی کفش های کاری درج می شود که اطمینان حاصل شود تا در برابر ضربه های مختلف به پا جلوگیری خواهد کرد. کفش هایی که نماد مثلث سبز روی خود دارند، از انگشتان پا در برابر ضربه با قدرت 125 ژول محافظت می کنند. این میزان دقیقا همان ضربه ای است که اگر به پای بدون کفش بخورد، ممکن است باعث خورد شدن استخوان های روی پا شود.

2. نماد مثلث زرد روی کفش ایمنی

استاندارد کفش ایمنی مثلث زرد

این نماد بسیار شبیه به مثلث سبز است. تنها تفاوت این دو این است که مثلث زرد نشان دهنده جنس کلاس 2 و کفی مقاوم در برابر سوراخ شدن با درجه 2 است. این کفش ها با این نماد زرد رنگ، مناسب برای مشاغل در صنایع سبک مانند نساجی هستند.

وجه تشابه این کفش ها با نماد زرد رنگ با کفش های دارای نماد مثلث سبز رنگ این است که این کفش ها هم در برابر ضربه مقاوم اند. می توانید مطمئن باشید که این کفش ها با این نماد، از انگشتان پا در برابر ضربه 90 ژول محافظت می کنند. پس می توان گفت که اگر نماد مثلث زرد رنگ روی یک کفش کار وجود داشته باشد، می تواند نسبت به ضربه های سبک از پا های ما مراقبت کند.

3. مربع قرمز با حرف سیاه C و علامت زمین

استاندارد کفش ایمنی مربع قرمز

از استاندارد های کفش ایمنی می توان به نماد قرمز اشاره کرد. این نماد نشان می دهد که کفی کفش ها رسانای الکتریکی هستند. این نماد اساساً نشان می دهد که کفش ها برای استفاده در محیط زیست توصیه نمی شوند؛ زیرا شامل خطرات شدید الکتریکی مثل برق گرفتگی های مختلف است. اگرچه می توان از آنها در محیط هایی با بار الکتریکی کم استفاده کرد، اما اگر احتمال برق گرفتگی در محل کار شما وجود دارد، خرید این کفش ها توصیه نمی شود.

4. مربع سفید با نماد امگا نارنجی روی کفش کار

CSA Z195 5

همانطور که از نماد آن مشخص است، این طرح نشان می دهد که کفش ها دارای مقاومت الکتریکی هستند. این کفش ها برخلاف کفش های دسته قبلی، مناسب برای محیطی که نیاز به قرار گرفتن در معرض جریان الکتریکی با تنش بالا وجود دارد، هستند. البته باید در نظر بگیرید که کفش ها با این نماد، مقاومت خاصی در برابر سوراخ شدن یا ضربه های سنگین ندارند.

5. مربع آبی

CSA Z195 3

مربع آبی روی یک کفش به این معنی است که این کفش از انگشتان در درجه 1 محافظت می کند، اما هیچ محافظتی از سوراخ شدن کف پا ندارد. این کفش می تواند برای کارهای صنعتی سنگین مناسب باشد، اما دقت زیادی می طلبد. اگر می خواهید کفشی داشته باشید که با خیال راحت آن را در استفاده های طولانی مدت بپوشید، دسته اول (دارای نماد مثلث سبز) انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود.

حتی دسته دوم (دارای نماد مثلث زرد) هم نسبت به این کفش ها ایمنی بیشتری در قسمت کفی کفش دارد. البته باید دید که شما خودتان چه نیازی از کفش دارید و اگر کفش دارای نماد مربع آبی برای شما کافی است، همین کفش را بخرید.

جمع بندی

در این مقاله از مقالات آموزشی کفش ایمنی، به بررسی استاندارد های کفش ایمنی صنعتی پرداختیم. گفته شد که ۵ نماد مختلف برای کفش ها در بخش استاندارد ها وجود دارد. بررسی هر یک از این پنج مورد باعث می شود تا شما کفش مناسب خود را انتخاب کنید. البته دقت داشته باشید که انتخاب کفشی با نماد مثلث سبز که بیشترین مقاومت را دارد، همیشه خوب نیست.

ممکن است این کفش ها نسبت به کفش های دارای مربع آبی، وزن بسیار بیش تری داشته باشند. پس در استفاده طولانی مدت که نیاز به چالاکی شما وجود دارد، ممکن است اذیت کننده باشند. بهتر است ابتدا نیاز خود از خرید کفش را نگاه کنید. سپس مقالات مختلف را در وبسایت ما ببینید و اگر باز هم سوالی داشتید، با مشاورین ما تماس بگیرید. پس از آن، پیشنهاد می شود که وارد فروشگاه شده و کفش مورد نیاز خود را براحتی خریداری کنید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.