علامت های اختصاری در کفش های ایمنی

علامت های اختصاری در کفش های ایمنی

اشتراک گذاری این نوشته

کفش ایمنی به دلیل کاربردهای موثر و مفیدی که دارند از جمله کفش های پرطرفدار می باشند که در محافظت از پا ها موثر بوده و نقش مهمی در بین شغل های پر خطر دارند . به دلیل اینکه تمامی اعصاب های مهم و حیاتی بدن در پا ها قرار دارد از جمله اعضای اصلی و مهم بدن می باشند و آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ درصد از اتفاقات و حوادث و جراحاتی که بر پاها وارد می شود در اثر نپوشیدن کفش ایمنی مناسب می‌باشد . بسیاری از افراد و کارفرمایان شغل های حساس ، به پوشش پا ها توجه نمی کنند و باعث آسیب دیدن پا های کارکنان می‌شوند ، کفش های ایمنی باید به راحتی از پاها در زمان‌هایی که مواد گرم یا مذاب بر روی آنها پاشیده می شود قابل در آوردن باشند . برای بیان کردن و نشان دادن ویژگی های کفش ایمنی و همچنین جنس ها و موادی که در تولید آنها به کار می‌رود ازعلائم اختصاری استفاده می‌کنند.

علائم اختصاری چیست؟

علامت یا علائم اختصاری نه تنها در بیان خصوصیات کفش ایمنی که در بسیاری از موارد دیگر به کار برده می شوند و به کوتاه شده ی یک عبارت گفته می شود که مخفف نیز نامیده می شود و معمولا برای درست کردن یک علامت اختصاری از حروف اول یک کلمه یا عبارت استفاده می کنند .

علائم اختصاری در کفش ایمنی :

1) pu : برای تولید کفش ایمنی از مواد زیادی استفاده می شود که تاثیر بسیار زیادی در ایمنی بودن کفش ها و محافظت از پا ها بر عهده دارند . از جمله مواد پرکاربرد که در تولید کفش های ایمنی به کار برده می شود پلی یورتان می باشد که از پلیمر های پر مصرف محسوب می شوند . این پلیمر ها دارای خواص عالی می باشند و کاربرد های گوناگون در صنعت دارند و بسیار با ارزش می باشند . از پلی یورتان معمولا در زیره کفش ایمنی استفاده می‌شود و آن را با علامت اختصاری pu نشان داده می شود .
2) RR : معمولاً تمامی کفش های ایمنی باید در مقابل مواد تیز و یا اشیایی که ممکن است در مسیر راه ها یا کار در برخی جاها وجود داشته باشد مقاوم باشند . گاها ممکن است اشیای تیز مانند میخ و غیره وجود داشته باشند که باعث سوراخ شدن کفش ها شوند بنابراین برای مکان هایی که امکان سوراخ شدن کفش وجود دارد از کفش های ایمنی که مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند استفاده می‌کنند و این ویژگی در کفش ایمنی با علامت اختصاری RR نشان داده می شود.
3) CP : برق از مهم ترین خطراتی می‌باشد که ممکن است در برخی از محیط های کاری وجود داشته باشد و امکان اینکه کارگران با شوک های انرژی الکتریکی یا همچنین تجمع الکتریکی ساکن روبه‌ رو شوند بسیار زیاد می باشد که باعث ایجاد جرقه الکتریکی در محیط های کار می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این احتمالات از کفش‌هایی استفاده می شود که از انتقال جریان الکتریسیته جلوگیری می‌کنند . تمامی کفش ایمنی ها در برابر الکتریسیته مقاوم نمی باشند و بسته به نوع کار متفاوت می باشند . بنابراین در برخی از انواع شغل ها امکان ایجاد الکتریسیته وجود دارد که باعث آسیب رسیدن به افراد می‌شود. از این رو در این گونه شغل ها باید از کفش های ایمنی استفاده شود که در برابر الکتریسیته مقاوم می‌باشند . ویژگی مقاوم بودن در برابر الکتریسیته را در کفش ایمنی با علامت های اختصاریCP نشان می‌دهند .
4) SD : علامت اختصاری دیگری در تولید کفش ایمنی به کار برده می شود ، SD می باشد که در محیط هایی که از مواد قابل انفجار استفاده می‌شود از این نوع کفش ها که ضد الکتریسیته ساکن می‌باشند استفاده می کنند . علامت SD نشان دهنده این می باشد که کفش ایمنی مورد نظر در برابر الکتریسیته ساکن رسانا است .
5) ED : برای این که در کفش های ایمنی نشان داده شود که کفش ایمنی مورد نظر در برابر جریان الکتریسیته رسانا هست از علامت اختصاری ED استفاده می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.