پوتین ایمنی عملیات عمرانی

اشتراک گذاری این نوشته

سلامت کارگران ساختمانی به میزان بسیار زیادی به پاهایشان بستگی دارد. مراقبت از آنها برای هر کارگرساختمانی دارای اولویت بالایی است. این قبال انتخاب کفش ایمنی ایمن پای افزار متناسب با ماهیت شغل فرد است. در حالی که یک عینک ایمنی یا گوشی حفاظتی استاندارد ممکن است طیف گسترده ای از مشاغل و خطرات احتمالی را پوشش دهد ، انتخاب کفش ایمنی مناسب ممکن است توجه و دقت بیشتری را می طلبد تا مطمئن شود که کفش انتخاب شده تمام نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. حوادث اتفاق افتاده در محیط کار به اشکال مختلفی برای پا وجود دارد. بهترین راه برای محافظت از کارکنان در محیط های کاری پرخطر، کنترل و پیشگیری از حوادث با استفاده ازاصول مهندسی ، آموزش کارکنان و کنترل های کیفی و کمی مدیریت شده است. در صورت امکان پذیر نبودن این کنترل ها یا محافظت کلی از کارکنان، باید از تجهیزات حفاظت شخصی و پوتین ایمنی محیط های عمرانی وبه ویژه کفش های ایمنی ایمن پای افزار استفاده شود.

ایمنی در کارگاه ساختمانی عبارت است از مراقبت، حفظ و نگهداری افرادی که در کارگاه مشغول به کار هستند.

کلیه افرادی که در محیط یک کارگاه مشغول به کار هستند اعم از مهندسین، تکنسین‌ها و کارگران باید از وسایل ایمنی که از حوادث احتمالی پیشگیری می‌کند استفاده نمایند که یکی از تجهیزات ایمنی بارز پوتین ایمنی محیط های عمرانی می باشد.

کفش ایمنی:

  1. پاهای سالم یکی از شرایط کار کردن در کارگاه ساختمانی است.
  2. بدون پای سالم، کار کمتر پیش می‌رود!
  3. کفش ایمنی باید دارای سرپنجه‌ای محکم باشد و کف کفش در مقابل اشیای تیز مقاومت داشته باشد.
  4. در کارگاه‌های ساختمانی به علت وجود مصالح سنگین و خطر سقوط آنها روی پای افراد و نیز وجود اشیای تیز در سطح کارگاه لازم است از کفش‌های ایمنی استفاده نماییم.
  5. برای کارگاه‌های مختلف صنعتی کفش‌های ایمنی گوناگون تهیه نموده‌اند که با توجه به نوع کار مورد نظر آن را انتخاب می‌کنند.

نکته: اگر شما بعنوان یک ناظر یا مسئول رسیدگی به امور ایمنی در کارگاه های ساختمانی هستید، حتماً به کفش کارگران دقت کنید تا مبادا بخاطر عدم استفاده از کفش مناسب شخصی آسیب ببیند.در زیر به شرح برخی از عوامل خطر افرین در محیط عمرانی که نیاز به استفاده از پوتین ایمنی محیط های عمرانی را دارد را شرح می دهیم.

خطرات برق

در محیط های کاری که نیاز به کار با برق می باشد افراد ممکن است با مدار ها و ولتاژها ی بالا سر و کار داشته باشند و در نتیجه نیاز دارند که ایمنی لازم برای محافظت از خود در برابر خطرات الکتریکی را رعایت نمایند . کفش های ایمنی عایق برق قسمتی از لوازم حفاظت فردی در این محیط ها می باشند . این کفش ها دارای زیره و پاشنه ی غیر رسانا می باشند و مقاوم در برابر ضربه می باشند . استفاده از این کفش ها در محیط های کاری موجب می شود تا از اتصال الکتریکی جلوگیری شود و در نهایت خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد .

مواد منفجره

کار در محیط هایی که با مواد منفجره یا مواد واکنش پذیر و قابل اشتعال سر و کار دارد ، نیاز به حفاظت بسیار زیادی دارد و در مورد محافظت از پاها به احتمال زیاد نیاز به استفاده از کفش های ایمنی عایق برق خواهد بود . برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن از کفش ایمنی ضد استحکاک استفاده می شود ، کفش کار با هدایت الکتریکی بسیار کمک می کند . در صورتی که کفش یا لباس مناسب در این محیط ها به کار برده نشود ایجاد الکتریسیته ساکن در روی بدن افراد می تواند به راحتی جرقه ای ایجاد کرده و منجر به آتش سوزی یا انفجار شود . در این نوع محیط ها پوشیدن جوراب های ابریشمی ، نایلونی و پشمی به دلیل ایجاد الکتریسیته ساکن همراه با خطر می باشد .

اشیاء در حال سقوط

استفاده از پوتین های ایمنی با سر پنجه  فولادی یا کفش ایمنی سرپنجه کامپوزیت در محیط هایی که در معرض خطر ریزش اجسام می باشد گزینه مناسبی می باشد . کفش های ایمنی دارای سر پنجه های فولادی در ناحیه ی انگشتان پا می باشند که مانع از قطع انگشتان پا در هنگام سقوط اشیاء می شوند .

اشیا ء تیز و برنده

در محیط های کاری امکان دارد اشیاء تیز و برنده زیادی باشد که خطر بسیار جدی برای کارکنان ایجاد کنند  . در صورتی که در این محیط ها کفش مناسبی استفاده نشود میخ ها و پیچ ها می توانند زیره کفش ها را سوراخ کرده و آسیب جدی به پاها وارد نمایند . بنابراین باید از کفش های ایمنی مناسب که شامل یک صفحه ی فولادی در قسمت میانی زیره می باشد در این محیط ها استفاده شود و این زیره ها از جنس پیو یا تی پیو یا رابر یا چرم استفاده می شود.

سرما

در شرایط کاری سرد علاوه بر پوشیدن لباس گرم ، پوشیدن کفش ایمنی نیز برای محافظت از سرما ضروری می باشد . پاها در صورتی که در محیط سرما به درستی عایق نشوند در معرض سرما خوردگی و خطرات مربوط به سرما قرار می گیرند .  پوتین های حرارتی مناسب برای محیط های کاری سرد ، مناسب افرادی می باشد که در معرض سرما قرار دارند .

رطوبت

کار در محیط های مرطوب موجب خیس شدن پا ها می باشد و عواقبی از قبیل سرما خوردگی و … در پی خواهد داشت . برای کار در چنین محیطی از پوتین های چرمی ضد آب مقاوم در برابر شرایط مرطوب که موجب خشک نگه داشتن پاها و همچنین محافظت از آن ها در برابر سرما می شود استفاده می شود . کفش های که با چرم ضد آب درست می شوند در برابر پوسیدگی و رشد قارچ نیز مقاوم می باشند  .

سطوح لغزنده

انواعی از کفش های ایمنی وجود دارند که به دلیل مقاومت در برابر لغزش در صنایع مختلفی از قبیل بهداشت و درمان ، صنایع غذایی ، صنعت فلز ، خودرو سازی و کارخانه ها و … به کار برده می شود . این نوع کفش ها دارای زیره ای می باشند که موجب کاهش صافی و افزایش اصطحکاک می شوند و در نتیجه از ایجاد حادثه جلوگیری می نمایند و باید از پوتین ایمنی ضد لغزش استفاده کرد .

شعله و فلزات مذاب

برای کار در شرایط سخت از قبیل محیط هایی که با فلزات مذاب سر و کار دارند از قبیل جوشکاری و ریخته گری و حفاری و … کفش ایمنی نسوز و کفش ایمنی حفازی و کفش ایمنی ریخته گری طراحی می شود . کفش های مناسب برای کار با مواد مذاب عایق مناسبی در برابر گرمای شدید می باشند و از ورود فلزات داغ و سنگریزه به داخل درزهای کفش ها جلوگیری می کنند . بنابرین برای کار در این محیط ها استفاده از پوتین های ایمنی با زیره پلاستیکی توصیه می شود .

توصیه متخصصین در مورد کفش کار

در هنگام خرید کفش کار لازم است چند نکته در نظر گرفته شود . باید از احساس امنیت و راحتی در ناحیه ی مچ پا مطمئن باشد و کفش ساق کوتاه و ساق بلند مناسب را انتخاب نمایید . از سفت و راحت بودن پاها در درون کفش ایمنی مطمئن باشد زیرا کفش شل و ول هر چقدر که ایمن باشد خود عامل خطر محسوب می شود . بررسی و شناسایی محیط کار از قبیل رطوبت و حرارت ، وجود کابل سیم برق و … از نکات اصلی در خرید و انتخاب کفش ایمنی می باشد.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.