دلایل آسیب دیدگی و درد پاشنه

اشتراک گذاری این نوشته

شاید برای خیلی از افراد این اتفاق افتاده باشد که حین کار پاشنه پا احساس درد کند. مسلما این حس اصلا خوشایند نیست. اما دلیل اصلی این عارضه چیست؟ دلایل آسیب دیدگی و درد پاشنه چیست ؟شاید یکی از دلایل اصلی این اتفاق پوشیدن کفش ایمنی نامناسب باشد. اما برای بهتر کردن این شرایط و دوری از این درد باید چه کرد؟ ما در این مقاله مذکور به شما توضیح خواهیم داد که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنید و از فرآیند پیر شدن پا جلوگیری کنید.

دلایل درد در پاشنه پا

فاسئیت پلانتار

اصلی‌ترین دلیل ایجاد درد در پاشنه، فاسئیت پلانتار می باشد. این شرایط سالانه دو میلیون نفر را در جهان درگیر می‌کند. فاسئیت پلانتار یک باند بلند و نازک است که درست زیر پوست کف پای شما قرار گرفته است و نوک انگشتان را به پاشنه پا متصل می‌کند.

این ناحیه به پا کمک می‌کند شوک‌های وارد شده را جذب نماید اما فشار‌های تکرار شده و مداوم که از طریق پیاده‌روی به آن وارد می‌شود می‌تواند باعث التهاب گردد.

درد حاصل از این شرایط در اوایل صبح بدترین چیزی است که وجود دارد و بعد از نشستن یا ایستادن برای چند لحظه وجود خواهد داشت. دلیل بسیار خوبی در مورد وجود این درد در اوایل صبح وجود دارد.

زمانی که شما خواب هستید، قوس پا به همراه فاشیای پلانتار به موقعیت اصلی خود بر می‌گردد اما زمانی که اولین قدم را برمی‌دارید، این قسمت کشیده می شود و باعث پارگی‌های میکروسکوپی می‌شود.

شرایط بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند این درد را بدتر کند. داشتن کف پای صاف و افزایش سریع فعالیت فیزیکی می‌تواند درد را بدتر نماید.

روش درمان این عارضه

استفاده و پوشیدن کفش ایمنی طبی

استفاده از کفش ایمنی استاندارد

استفاده از داروهای ضد التهابی

استفاده از یخ و گذاشتن آن در قسمت درد

تعویض کفش هر 6 ماه یکبار

استفاده از حوله داغ

بلند کردن پاشنه در پله‌ها

آتروفی پد چربی

در طول زندگی، معمولا بیش از ۱۰۰۰۰۰ مایل قدم برمی‌داریم. بنابراین جای تعجب نیست که به بافت پا آسیب وارد شود. پد چربی نازک‌تر، فشار موجود بر روی پا را افزایش می‌دهد. همین امر نیز موجب ایجاد درد در پاشنه می‌شود.

روش درمان این عارضه

استفاده از یخ

استراحت کردن و مصرف داروهای ضد التهابی

پیاده روی بر روی سطوح صاف

خودداری از پریدن و فعالیت های سخت

تاندنیت آشیل

تاندون پاشنه پا بزرگ‌ترین تاندون‌ در بدن است.این تاندون عضلات پشت ساق را به استخوان پاشنه متصل می‌کند.پارگی در پشت پاشنه می‌تواند باعث ایجاد التهاب گردد.

این مشکل اغلب به خاطر انجام بیش از حد از فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی و پریدن ایجاد می‌شود. ماهیچه های تنگ ساق پا می‌تواند باعث اضافه شدناسترس و فشار بر روی تاندون‌ها شود.

درمان روش درمان این عارضه

ورزش کردن

استفاده از حوله داغ

ماساژ دادن ساق پا

از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

آرتریت

این بیماری که باعث التهاب مفاصل می‌شود ممکن است پای شما را نیز درگیر کند. اگر کف پای شما صاف باشد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستید. زمانی که پا به صورت مداوم در حال حرکت است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد برخورد مفاصل گردد که در نهایت به التهاب مفاصل و آرتریت منجر می‌شود.

اگرچه این بیماری معمولا استخوان‌های بخش میانی پا را درگیر می‌کند اما احتمال تاثیر گذاشتن بر روی مفاصلی که استخوان های پاشنه را به هم متصل می‌کنند نیز وجود دارد. اگر قبلا اسیب به مچ پا وارد شده باشد، شما ممکن است شرایطی به نام آرتریت پس از ضربه را در پاشنه خود تجربه کنید.

روش درمان این عارضه

استراحت کردن

استفاده از داروهای ضد التهابی

به یک پزشک مراجعه کنید

بنابر این اهمیت کفش راحت و استاندارد در این جا مشخص میشود و ما در بالا دلایل آسیب دیدگی و درد پاشنه را بخاطر استفاده نکردن کفش استاندارد را شرح داریم . لذا همواره کارگران در میحط کاری باید از کفش ایمنی با پاشنه لرزه گیر استفاده نمایند و اینکه علاوه بر مسایل فوق عوامل دیری همچون نوع راه رافتن ئ پرش های پی در پی در محل کار نیز یکی از علل دلایل آسیب دیدگی و درد پاشنه است اما راحتی کفش خود به تنهایی از درد پاشنه نمی تواند جلوگیری کند و با ادغام با پارامتر های دیگر شرایط بهتری را به ارمغان می آورد که این شرایط عبارت اند از

جعبه انگشت پا

ابتدا کفش‌های طبی یک جعبه انگشت پای بزرگ و عمیق را ارائه می‌دهند. بسیاری از کفش‌ها به ویژه مدل‌هایی که برای خانم‌ها طراحی شده‌اند، انگشتان پا را در فضای خیلی باریک قرار می‌دهند. جعبه انگشت باریک کفش می‌تواند در بروز ناهنجاری‌های دردناک پا مانند انگشت چکشی، کالوس، میخچه، پینه، تاول ، انگشت چنگالی پا کمک کند. این ویژگی کفش ایمنی طبی باید به شما اجازه دهد انگشتان پا به راحتی در کفش جا بگیرند و حرکت کنند.

جریان بهتر خون

افراد دیابتی که زیاد راه می‌روند و به نوروپاتی دیابتی مبتلا شده‌اند یا آسیب عصبی در نتیجه مشکلات جریان خون دیابتی دارند، می‌دانند که بزرگترین خطر لزوماً دردی نیست که شما احساس می‌کنید، بلکه آن چیزی است که احساس نمی‌کنید. این بی‌حسی می‌تواند مشکلات پا را که به آرامی در حال پیشرفت است پنهان کند که ممکن است در طولانی مدت درمان نشوند و عوارض جدی ایجاد کنند.

کفش‌ ایمنی طبی اجازه می‌دهند پا به راحتی در کفش حرکت کند و فضای راحتی را فراهم می‌کند و از این طریق قادر به اصلاح مسائل جریان خون و بهبود گردش خون در پاها هستند. کفش طبی می‌تواند برای کسانی که از درد عصبی رنج می‌برند یک تسکین بزرگ باشد و کسانی که از نوروپاتی دیابتی رنج می‌برند ممکن است گزینه دیگری به جز پشتیبانی ارائه شده توسط کفش ارتوپدی راحت و شیک نداشته باشند.

کفی قابل جابجایی

 کفش‌های طبی معمولاً دارای کفی قابل جدا شدن هستند. این ویژگی شما را قادر می‌سازد سایز کفش خود را مطابق تورم پاهای خود تغییر دهید. علاوه بر این، اگر کفش‌های شما از آب و هوا یا تعریق خیس می‌شود، تغییر کفی‌های شما به شما امکان می‌دهد کفش‌های خود را خشک و راحت نگه دارید. کفش‌های خشک یک روش مهم برای جلوگیری از پای ورزشکار یا سایر عفونت‌های قارچی پا و ناخن پا است.

محافظ پاشنه

امروزه بیشتر کفش‌ها بسیار سست و بی‌دوام هستند. محافظ پاشنه پایداری را به کفش اضافه می‌کند. اگر انگشت شست خود را به پشت پاشنه کفش فشار دهید و پاشنه پا به راحتی به سمت داخل خم شود، کفش دارای محافظ پاشنه محکم نیست. به دنبال کفش‌هایی باشید که پاشنه آن‌ها به گونه‌ای ساخته شده باشد که در برابر این فشار مقاومت کنند.

بستر پای محصور

کفش باید مانند شکل پای شما محصور شود. سعی کنید شکل پای خود را روی یک تکه کاغذ رسم کنید. حالا آن شکل را با شکل آن کفش‌های دردناکی که پوشیده‌اید مقایسه کنید. خواهید دید که تفاوت بزرگی بین این دو شکل وجود دارد. کفش‌های طبی به شکل طبیعی کف پای شما هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتواند پاهای شما را در تمام منحنی‌های آن قرار دهد.

پاشنه کوتاه

آیا می‌دانید پوشیدن کفشی که پاشنه کوتاهی دارد می‌تواند برای پاهای شما مفید باشد؟ ارتفاع پاشنه یک و نیم اینچ تا یک اینچ در واقع می‌تواند برای پاها و کمر شما مفید باشد زیرا آن‌ها تعادل و قدرت عضلانی را در پای شما ایجاد می‌کنند. شما متوجه خواهید شد که کفش طبی ارتفاع زیادی دارند. متخصصان پا برای بهترین پشتیبانی از راه رفتن، توصیه می‌کنند که از پوشیدن کفش‌های کاملاً صاف و پاشنه بلند خودداری کنید.

داخل کفش بدون درز

بسیاری از کفش‌های ارزان قیمت دارای درز و بخیه در قسمت داخلی هستند. در مقابل، کفش‌های طبی دارای فضای داخلی صاف هستند. فضای داخلی یکپارچه برای افرادی که پوست حساس دارند و بنابراین مستعد تحریک پا و آسیب‌دیدگی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است

مواد قابل هواگیری

یکی از ویژگی کفش ایمنی طبی این است که از مواد قابل هواگیری ساخته شده‌اند که به کاهش رطوبت و کفش ایمنی ضد آب هستند و به افزایش گردش هوا در اطراف پا کمک می‌کند. برای داشتن بهترین هواگیری از مواد مصنوعی و به اصطلاح چرم دست ساز خودداری کنید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.