روش های نگهداری و مراقبت از کفش ایمنی

کفش ایمنی

اشتراک گذاری این نوشته

کفش ایمنی از لوازم و پوشش های مهم کارکنان ، کارهای سخت از قبیل آتش نشان ها ، حفاران و معدن کاران و … به شمار می آیند .
بر طبق لزومات سیستم مدیریت hse که له شدن پا و قطع شدن انگشتان پا را در اثر سقوط ناگهانی اشیاء سنگین از عمده ترین خطرات تهدید کننده پا می دانند و در این راه hse برای جلوگیری از صدمات پا ، کفش ایمنی را در نظر گرفته است .
کفش ایمنی دارای انواع متفاوت برای شغل های مختلف می باشند و همه آن ها در قسمت های جلویی خود دارای پنجه محافظ فولادی می باشند و وزنه های سنگین را تحمل می کنند تا از قطع شدن انگشتان پا جلوگیری نمایند . این کفش ها می توانند از جنس چرم که عایق برق می باشد یا جنس pvc که عایق شیمیایی هست باشد .
کفش ایمنی جزو وسایل حفاظت فردی می باشند و به منظور حفاظت از پاها طراحی می شوند و برای اینکه بالا ترین سطح حفاظت را تامین نماید . لازم است که به طور مناسب انتخاب شود و همچنین در نگهداری و محافظت از آن ها دقت شود و به بهترین نحو نگهداری و استفاده شوند .

اصول محافظت از کفش ایمنی

برای نگهداری و محافظت از کفش ایمنی باید اصولی را در نظر گرفت تا کفشمان خوش حالت و زیبا و در کیفیت روز اول بمانند .
از نظر کارشناسان و تولید کنندگان کفش ایمنی ، اصول حفاظت از کفش های ایمنی و مراقبت از آن ها ، حفاظت آن ها در برابر سقوط اشیاء سنگین و عدم لغزش و همچنین حفاظت بهداشتی و ارگونومیکی آن ها می باشد .
کفش ایمنی علاوه بر این که در هنگام پوشش باید به تمیزی آن ها دقت شود ، باید از ریختن روغن ها و مایعات گرم و چسب ها و .. نیز از آن ها محافظت کرد تا کیفیت و کارایی آن از دست نرود . بنابراین با اینکه کفش ایمنی وظیفه ی حفاظت از پا را بر عهده دارند ولی مصرف کنندگان هم وظیفه نگهداری و مراقبت از آن را بر عهده دارند زیرا که پوشش ایمنی آن ها به شمار می آند و محافظ اعضای بدن آن ها می باشد .

بعد از تهیه کفش ایمنی یا هر کفش دیگری ، لازم می باشد که از اسپری های مخصوص ضد آفتاب بر روی آن ها استفاده کنیم تا بتوانند کفشمان را در برابر باران و آفتاب و مایعات محافظت کنند .
اسپری ضد آفتاب را معمولا هر سال 4 بار و در ابتدای فصل های سال استفاده می کنند .
اگر کفش ایمنی که استفاده می کنیم از نوع چرم بود باید در هنگام خیس شدن آن ، در دمای محیط اتاق خشکش کرد و پس از خشک شدن مقداری کره بر روی آن ها می زنیم تا نرمی خود را از دست ندهند . پاشنه های کفش ها که از قسمت های مهم آن می باشد باید توجه شود تا ساییده نشود و در هنگامی که مشاهده کردیم سایده شده نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم و اگر مقدور بود یک جفت پاشنه جایگزین بر روی آن استفاده کنیم تا دوام بیشتری داشته باشد .
در صورتی که لک هایی بر روی کفش ایمنی افتاد باید بلافاصله آن را پاک سازی کرد و برای این کار از دستمال نرم و برس واکس یا شوینده ها ی مخصوص کفش ایمنی استفاده شود ، لکه های نمکی به کفش های چرم آسیب می رسانند بنابراین باید با یک پارچه نم زود پاکسازی کرد .
اگر کفش ها خیس شدند داخل آن ها را از روزنامه پر می کنند تا از شکل نیافتند و بلافاصله آن را خشک کنند و اگر کفش ایمنی مان چکمه بود آن را به حالت خوابیده قرار می دهیم تا خشک شود و آن ها را در حالت نم دار داخل جا کفشی و جعبه قرار ندهیم زیرا این کار باعث رشد باکتری ها و کپک ها می شود . در صورت امکان از مایع نرم کننده بر روی کفش های چرم استفاده شود تا نرم بمانند و چربی به چرم باز گردد و خشک و خراب نشود .
کفش ایمنی چرمی را نباید در مقابل نور آفتاب و نور مستقیم قرار داد زیرا گرما باعث جمع شدن چرم می شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از نور و گرد و خاک این است که آن ها را در جا کفشی قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.