اهمیت لباس کار مناسب

لباس ایمنی

اشتراک گذاری این نوشته

کار جوهر تشکیل دهنده انسان هاست و بشر برای گذراندن زندگی و اداره خانواده مجبور هست کار کند تا نیازهای خانواده را فراهم نماید . اما کارها هم از نظر سخت و راحت بودن متفاوت می باشند و نیاز به تجهیزات و لباس های مخصوص خود دارند .
در کار های راحت و ساده و کارهای اداری نیاز به لباس های خاصی نیست و معمولا از کت و شلوار های ساده و یا یونیفرم های مخصوص که در برخی اداره جات داده می شود استفاده می کنند ، ولی کارهایی نیز هستند که سخت تر می باشند مانند معدن کاری و جوشکار و آتش نشانی و کارگری و مکانیکی و … که نیاز به لباس های خاص (مانند دست کش ایمنی ، کلاه ایمنی و کفش ایمنی ) دارند که هم نظم محیط کار حفظ شود و هم از کارکنان در مقابل برخی خطرات محافظت نماید . بنابراین ایجاد محیط امن و مناسب و تجهیزات و لباس های کار برعهده مدیران شرکت ها و کارخانه ها و سازمان ها می باشد و در این صورت است که می توانند از کارکنان خود انتظار تولید بهره ور را داشته باشند ، در غیر این صورت کارگران بیشتر از این که به نتیجه و سود آوری در کار بیاندیشند ، تمرکزشان را به حفظ جان خود و اینکه مبادا اتفاقی بیافتد می دهند .
بنابراین در یک محیط کار اگر خطرات احتمالی در نظر گرفته نشود و برای مقابله با آن تدابیری نیاندیشیده شود و لباس ها و تجهیزات ایمنی مناسب آن فراهم نشود امکان بروز خطرات جبران ناپذیر بسیاری هست .

انواع لباس های کار

لباس های کار در شغل های مختلف متفاوت می باشد و هر شغلی لباس کار مخصوص خود را دارد مثلا کارکنان آتش نشانی از لباس های نسور (مانند کفش نسوز ) و محافظ استفاده می کنند و پزشکان و آزمایشگاه ها از لباس های سفید استفاده می کنند تا بهداشتی باشند . در کارخانه ها و مکان هایی که با دستگاه ها سرو کار دارند باید لباس کارکنان شل و ول نباشد تا در دستگاه ها گیر نکند و عواقب وحشتناکی به بار نیاورد .
برای تهیه لباس کار حتما باید محیط کار در نظر گرفته شود و خطراتی که ممکن است رخ دهد ارزیابی گردد و متناسب با آن لباس مناسب تهیه گردد . لباس های جوشکاران و آهنگران علاوه بر لباس نسوز مقاوم نیاز به یک پیشبند چرمی نیز دارد تا از جرقه ها یی که پرتاب می شوند در امان باشند .

نکات مهم در استفاده از لباس

همان طور که گفته شد کار های مختلف لباس های مخصوص به خود را دارند که با قوانین موجود در هر کار و مقاوم بودن در برابر خطرات احتمالی تولید می شوند .
در مکان هایی که اشعه وجود دارد برای این که سیستم تناسلی افراد در برابر اشعه سالم بماند باید از نوعی پیش بند سری که به پایین کمر بسته می شود استفاده گردد .
افرادی مانند برق کاران که مجبور می شوند برای کار به ارتفاعات بروند باید از روی لباس های کار خود کمربند های ایمنی مخصوصی ببندند که از آن ها در برابر افتادن محافظت کند .
برای افرادی که در محیط های آلوده به مواد سمی و یا قابل اشتعال و انفجار کار می کنند ، باید لباس های کار مخصوصی استفاده شود که جیب و لبه نداشته باشد تا از جمع کردن مواد در آن قسمت ها و ایجاد خطر محافظت کند .

لباس ایمنی

جنس لباس های کار

جنس پارچه هایی که برای دوخت لباس کار به کار برده می شود با توجه به شرایط کار و لزومات آن متفاوت می باشد و معمولا برای استحکام پارچه ها از بافت های کج راه و یا پارچه های تراکم بالا استفاده می شود .

نحوه تشخیص لباس های کار

برای این که لباس های کار شرکت های مختلف از هم تشخیص داده شود آرمی به شکل مثلث متساوی الاضلاع در بالای جیب و سمت چپ آن ها قرار می گیرد که نام شرکت نیز در زیر آن نوشته می شود .
رنگ لباس های کار نیز در سازمان ها و شرکت های مختلف متفاوت می باشد و شرکت ها نیز برای اینکه سمت ها و واحد ها از هم تفکیک داده شوند از رنگ های متفاوتی استفاده می کنند .

برای خرید لباس کار به سایت صنعت پوش مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.