ویژگی کفش طبی

کفش طبی

اشتراک گذاری این نوشته

کفش طبی چیست ؟

کفش های طبی از جمله کفش هایی می باشند که تا حدود زیادی می توانند سلامت پا را تضمین نماید و برخی بیماری ها را درمان و برای برخی افراد دیگر که مشکلات پای آن ها قابل درمان نمی باشند موجب راحتی و گاها پیش گیری از پیشرفت بیماری می شود .
افرادی هم که در پاهای خود مشکلی ندارند از کفش های طبی استفاده می کنند تا پاهای سالمی داشته باشند و بعد ها دچار مشکل نشوند .
کفش های طبی انواع مختلفی دارند و برای افراد سالم و بیماری های مختلف انواع متفاوت آن ها استفاده می شود . بنابراین باید زیر نظر پزشک از کفش متناسب و مختص خود افراد استفاده شود تا هم بیماری بهبود یابد و هم با انتخاب خودسر کفش نامناسب مشکلات دیگری به وجود نیاید .

اهمیت پاها در سلامت بدن

پا ها از مهم ترین قسمت های اعضای بدن می باشند و در واقع تکیه گاه بدن نامیده می شوند که تمام نیروی وزن بدن به وسیله آن به زمین منتقل می شود و پس از برخورد به زمین دوباره به وسیله پا به زانو و از آنجا به مفاصل و ستون فقرات منتقل می شود . بنابراین مراقبت از پاها و کنترل نیرو های وارده از بدن و زمین حائز اهمیت می باشد ، کفش های طبی مناسب ترین راه برای حفاظت از پا ها می باشد و برای کودکان و بزرگسالان متفاوت می باشد .

کفش طبی نا مناسب

کفش های طبی که زیر نظر مهندسین ارتوپدی تولید می شوند معمولا برای بیماری های مختلف طراحی می شوند تا در بهبود بیماری کمک کنند ، ولی گاهی برخی فروشندگان کفش های معمولی را با نام کفش طبی معرفی می کنند تا فروش خود را بالا ببرند بنابراین برای تهیه کفش مناسب باید از جاهای مطمئن خرید کنیم . برخی از کفش ها با کف mdf و چوب به فروش می رسد که لازم به ذکر است این گونه از کفش ها مناسب نبوده واگر طبی هم معرفی شوند توصیه نمی شوند زیرا باعث اذیت پاشنه پا می شوند و باعث ایجاد درد و خستگی در پا می شوند .

ویژگی های یک کفش طبی برای بزرگسالان

کفش طبی باید استحکام کافی داشته باشد و بتواند نیرویی را که هنگام راه رفتن از زمین و کف پا به بدن وارد شود را به راحتی در بدن پخش کند . زیرا نیرویی که هنگام راه رفتن به بدن وارد می شود حدود دو برابر وزن بدن می باشد و در حالت دویدن می تواند به ده برابر نیز برسد بنابراین این بسیار مهم می باشد که کفی انتخاب شده طوری باشد که این وزن و فشار را در بدن پخش کند .
کفی کفش های طبی باید متناسب با کف پا باشند ، یعنی ویژگی کف و قوس پا را داشته باشند ، این کفی های مخصوص باید سبک باشند ضخامت کافی داشته باشند تا بتوانند ضربه را جذب نمایند .
کفش های طبی باید کاملا اندازه پا باشند و کوچک یا بزرگ نباشند . در صورتی که یک کفش طبی به اندازه ی پا کوچک باشد ، پا را فشار می دهد و خون رسانی به پا ها انجام نمی شود و همچنین ممکن است پا را هم زخمی کند ، بنابراین لازم است که در تهیه کفش طبی دقت شود که درست به اندازه ی پا باشد .
کفی داخلی کفش های طبی باید در قسمت میانی و داخلی بر جسته باشد تا پا درون آن احساس راحتی کند و بتواند وزن بدن را در تمام سطوح پخش کند .
کف های بیرون کفش های طبی باید گوژ باشند تا وسط کفش ها پایین تر از دو انتهای آن قرار گیرد ، در این گونه کفش ها راه رفتن بسیار راحت می باشد و هنگام راه رفتن و موقع اصابت پاشنه به زمین و بلند شدن پنجه از زمین فشار زیادی به کف و مچ پا وارد نمی شود .
کفش های طبی مناسب باید کفی لاستیکی داشته باشند تا بتوانند ضربه را جذب کرده و پا را آرام کنند .
رویه ای که در کفش های طبی استفاده می شوند باید حتما انعطاف پذیر باشد و قادر باشد که سرما و گرما را منتقل نمایند . و جنس رویه ی آن نیز باید به گونه ای باشد که تهویه داخل کفش بر قرار شود و از عرق کردن پا جلوگیری نماید .
قسمت پنجه کفش های طبی باید تنگ نباشند و به گونه ایی باشند که وقتی پوشیده می شوند انگشتان پا روی هم قرار نگیرند و همچنین فضای زیادی هم نداشته باشد که قادر نباشد در برابر ضربات احتمالی محافظت کند ، بنابراین فضای پنجه باید درست به اندازه ی انگشتان پا باشد و فقط بین نوک انگشتان شست و نوک پا به اندازه ی 1 سانتی متر فضای خالی باشد تا هنگام راه رفتن به انگشتان پا فشار وارد نکند .

کفش طبی
علاوه بر این ها اگر عرض و ارتفاع پنجه کفش به اندازه نباشد ، یا کم و زیاد باشد باعث می شود برخی بیماری ها از قبیل میخچه و .. که در اثر تنگی کفش به وجود می آیند عود کند . بنابراین ارتفاع و عرض کفش های طبی مورد استفاده ، باید در پا های اشخاص به گونه ای قرار گیرد که انگشتان پا بتوانند کمی از هم باز شوند و بالا و پایین روند ، از این رو توصیه می شود از کفش های طبی پنجه گرد استفاده شود .
کفی کفش های طبی را باید بتوان عوض کرد یعنی می توان گفت که بهترین کفش ، کفشی است که کفی قابل تعویض داشته باشد تا بتوان با عوض کردن آن در زمان هایی که پا ورم می کند بتوان جا برای پا باز کرد و یا کفی های طبی را جایگزین کفی های معمولی کرد ، از دیگر مزایای قابل تعویض بودن آن این است که زمان هایی که پا عرق می کند و کفش مرطوب می شود با عوض کردن کفی مرطوب ، رطوبت کفش را کم کرد و از بیماری های قارچی که در اثر رطوبت به وجود می آید تا حدودی جلو گیری نمود .
به قسمتی از کفش که در پشت پاشنه قرار می گرد پشتی گفته می شود . پشتی در کفش های طبی باید سفت و محکم باشد و برای اینکه در هنگام خرید متوجه این خصوصیت شد باید با انگشت شست پشتی را فشار داد که اگر فرو نرفت مناسب می باشد .
کفش های طبی مناسب باید همچنین پاشنه مناسب نیز داشته باشند . پاشنه های بلند و پاشنه های خیلی کوتاه در کفش های طبی اصولی نمی باشد و هر دو مضر می باشند و مناسبترین پاشنه در کفش های طبی باید از 1.5 سانتیمتر تا 4 سانتی متر باشد که آن هم بر اساس نوع کفشی طبی و نوع بیماری باید در سایز خود تهیه شود .
کفش های طبی باید سطح داخلی شان یکنواخت باشد و موقع راه رفتن فشار کمتری به پوست وارد کنند .
یقه ی کفش که اطراف مچ را می گیرند و زبانه آن باید از بالشتک نرم تولید شوند تا به پوست فشار وارد نکند و آسیب نرساند .

ویژگی کفش های طبی کودکان و نوجوانان

از مسائل مهمی که باعث راحتی و آرامش دانش آموزان می شود و در پیشرفت درسی آن ها نیز موثر می باشد سلامت پا و انتخاب کفش طبی مناسب برای آنان می باشد .
رویه های کفش های طبی دانش آموزان باید چرمی باشند و انعطاف پذیر آن ها در حد متوسط باشد و زیاده از حد خشک و نرم نباشند .
کفش های طبی این گروه های سنی باید دارای بند یا چسب باشد تا به دلیل پوشیدن های زیاد و یا گرمای وارده ، دچار تغییر شکل نشوند و بتوان با تنظیم بند دیواره های آن ها را مستحکم نمود .
پنجه کفش های طبی کودکان و نوجوانان باید پهن باشد تا باعث فشرده کردن انگشتان پا نشوند ، زیرا اگر از کفش های تنگ در کودکی و نو جوانی استفاده شود باعث تغییر حالت و ایجاد قوس کف پا می شود .
پاشنه های کفش های طبی کودکان و نوجوانان باید دو لایه و قوام دار باشد تا از انحراف پاشنه به داخل و خارج جلوگیری کند . زیرا پاشنه از قسمت های مهم می باشد که می تواند اندام های تحتانی را تغییر دهد .
کف کفش در کفش های طبی کودکان و نوجوانان باید علاوه بر انعطاف پذیری مستحکم بوده و ضربه گیری داشته باشد زیرا در کف های خشک ضربه های وارده مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

 

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.