سر پنجه کامپوزیت

سر-پنجه-کامپوزیت

اشتراک گذاری این نوشته

تعریف کامپوزیت:

کامپوزیت به موادی گفته می شود که حداقل از دو نوع متفاوت تشکیل شده است اجزای کامپوزیت از لحاظ شکل و ترکیبات شیمیایی و خواص با هم متفاوت است . در بعضی موارد این دو جز ٰرا فاز نیز می نامند.

فاز غیر پیوسته یا تقویت کننده

فاز پیوسته یا ماتریس

دوره هایی که تحولات مهمی صنعتی در طول زندگی بشر رخ داده است شامل موارد زیر می شود

  • عصر سنگ
  • عصر مس و برنز
  • عصر اهن
  • عصر فولاد
  • عصر پلیمر و کامپوزیت
  • عصر نانو

کامپوزیت ها جزٔ مواد جامد صنعتی مصنوعی می باشند که توسط بشر ساخته شده اند که از جمله به پلیمر ها سرامیک ها و کامپوزیت ها می توان اشاره نمود

مواد کامپوزیتی جهت دست یابی به موادی با کیفیت و خواص متفاوت و بالاتر از مواد صنعتی دیگر تولید می گردند و با کمک گرفتن از علم مهندسی مواد مواد جدیدی متناسب با نیاز صنایع تولید و به بازار عرضه می گردند اجزای تشکیل دهنده کامپوزیت ها از احاظ شکل با ساختار و خواص دیگر ترکیبات شیمیایی متفاوت می باشد.

مزایای مواد کامپوزیتی

نسبت به وزن خود دارای استحکام زیاد می باشند

دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش

عایق حرارتی فابل قبول

سرپنجه کامپوزیت:

ایا چکمه های ایمنی کارهای خطرناک باید دارای پنچه کامپوزیتی باشند؟

%D8%B3%D8%B1 %D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%87 %DA%A9%D9%81%D8%B4 %D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C

کفش ایمنی سالیان زیادی دارای استاندارد های لازم جهت هشدار برق را داشته اند حتی قبل از توسعه مواد کامپوزیتی ایمنی. کفش های ایمنی باید برای نگه داشتن بار 18000ولت در 60هرتز به مدت 1دقیقه بدون جریانی جریان یا نشتی در شرایط خشک از 1.0میلی امپر عبور می کند تولید شوند .قانون استاندارد می گوید که هیچ فلزی نمی تواند به تنهایی در ساخت و ساز کفش ایمنی استفاده شود و این بدین معنی است که ساختار سینه کفش ایمنی باید از نوعی ماده غیر فلزی ساخته شود. قبل از بوجود أمدن کفش ایمنی کامپوزیت تمامی کفش های فولادی که از نظر عبور جریان الکتریسیته خطر ناک هستند مورد استفاده قرار می گرفتند.

ویژگی های یک کفش ایمنی استاندارد:بر اساس ا لزامات سیستم مدیریت HSEبزرگترین خطر تهدید کننده پا در محیط های کار صنعتی خطر له شدن پا در اثر سقوط اجسام سنگین در روی پنجه پا و همچنین برخورد اجسام و قطعات تیز و برنده می باشد .جهت حفاظت پا در مقابل این گونه صدمات کفش های ایمنی در نظر گرفته شده است در قسمت جلویی دارای پنجه های محافظ می باشند .

کفش های ایمنی دارا ی سر پنجه کامپوزیت و زیره ساخته شده از جنس  TPUدارای مقاومت خمشی زیره ؛ضد لغزش ؛عایق الکتریسیته ساکن ؛مقاوم در برابر سر خوردن؛ضد سایش ؛سبک و قابل انعطافمی باشند.

در محیط های پر خطر استفاده از وسایل ایمنی فردی از جمله کفش ایمنی  امری ضروری بحساب میأید .کفش ایمنی کار که مقاوم در برابر اجسام سخت خارجی و نیز دارای تمام شرایط ایمنی باشد ضروری می باشد.

یک کفش ایمنی استاندارد باید دارای سه بخش اصلی زیر باشد

1-رویه

2- پنجه

3-زیره

1-رویه :
رویه یا قسمت اصلی کفش معمولا از جرم گاواشبالت تولید می گردد .به علت اینکه چرم گاوی دارای ضخامت بالایی می باشد از مقاومت خوبی در برابر انواع اسیب های محیطی و اجسام تیز و برنده و حرارت برخوردار می باشد.

زبانه کفش ایمنی نیز معمولا از چرم گاوی با ضخامت کمتر تولید می شود تا هیچ راهی جهت عبور اجسام خارجی و براده های فلز و مایعات به درون کفش نماند .

2- پنجه :

در قسمت جلویی کفش یک قطعه از جنس فولاد ویا کامپوزیت منحنی شکل کار گذاشته می شود . که بستگی به جنس کفش پنجه فولادی  یا کفش پنجه کامپوزیتی نام دارد.طبق استاندارد های جهانی کفش ایمنی باید تا میزان 200ژول انرژی ناشی از ضربات وارد شده از اجسام خارجی را تحمل نماید . کفش های استاندارد پنجه کامپوزیتی این امکان را دارا می باشند که ضربات 200ژول را تحمل کنند .

زیره:

زیره کفش های ایمنی باید مقاومت خوبی در مقابل خطرات ناشی از خوردگی باشند و در مقابل مواد اسیدی و شیمیایی مقاوم باشند .همچنین به منظور جلو گیری از لغزش روی سطوح لغزنده دارای شیار های غیر مسطح طراحی شوند.

کفش ایمنی دارای محافظ کامپوزیتی در پنجه جهت جلوگیری از خطرات برق گرفتگی در محیط های کاری و صنعتی طراحی شده است .  کفش های کارکنانی که در محیط هایی که دارای برق فشار قوی مشغول بکار می باشند باید فاقد هر گونه اشیای فلزی و پنجه ویا میخ فلزی باشند . کفش های ایمنی با محافط کامپوزیت  عایق در برابر خطرات عبور برق از کفش می باشند. و وزن سبک تری نسبت به دیگر کفش های ایمنی  دارامی باشند. و مناسب برای مکان هایی کار در محیط های الکترونی می باشند.

بطور کلی کفش های کامپوزیت یا پلاستیک سخت استانداردعایق جریان برق تا ولتاژ 380ولت و عایق أزمایشگاهی تا 5000ولت می باشند.از دیگر کاربرد های کفش های سرپنجه کامپوزیت استفاده کارکنان در صنایع غذایی ؛کنترل و بازرسی های ایمنی می باشد . در فرأیند تولید کفش های سرپنجه کامپوزیت به هیچ وجه از فلز استفاده نشده است و این امر سبب سبک بودن این نوع کفش ها می باشد.

جهت خرید سر پنجه کامپوزیت یا اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرماید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.