راه های تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی

کفش ایمنی

اشتراک گذاری این نوشته

چرم اصل و طبیعی به چه چرمی گفته می شود ؟

چرم های اصل محصول دباغی شده پوست حیواناتی همچون گاو و گوسفند و مار و کوسه و … می باشد . چرم اصل بسیار زیبا می باشد و در تهیه بسیاری از لباس ها و کیف و کفش ها به کار می رود . چرم های اصل بسیار گران تر از چرم های مصنوعی می باشند و دوام و انعطاف و زیبایی آن ها هم نسبت به چرم های مصنوعی بالا می باشد . چرم های طبیعی هر چه قدر کار کنند مرغوب تر می شوند و انعطاف پذیری زیادی بدست می آورند . دمای مناسب برای نگهداری چرم های طبیعی بین 25 تا 30 درجه می باشد و در نگهداری آن ها باید دقت شود زیرا اگر حالت خود را از دست بدهند دیگر قابل برگشت نخواهند بود .

چرم مصنوعی چگونه چرمی است ؟

چرم مصنوعی از لایه روکشی به نام SKIN و لایه اسفنجی PVC یا PU می باشد که روی پارچه را پوشش می دهند که بعد از این کار محصولی که به دست می آید بسیار شبیه به چرم طبیعی می باشد و اگر دقت زیادی نشود نمی توان آن ها را از هم تشخیص داد با این حال چرم های مصنوعی نمی تواند خصوصیات و مزایای چرم های طبیعی را داشته باشند .

روش های تشخیص چرم مصنوعی از طبیعی

1) مهر و بر چسب : 

تمامی محصولات چرمی که تولید می شوند دارای مهر و نشانه ای می باشند که طبیعی بودن چرم را نشان می دهد و تمام برند ها و تولید کننده های چرم طبیعی از این اصل پیروی می کنند و این مهر فقط در صورتی که چرم کاملا طبیعی باشد به کار برده می شود . بعد از بررسی مهر و نشان باید به برند محصول نیز توجه شود که اورجینال و اصل باشد .
2) بو : 

دومین نشانی که می توان به وسیله آن چرم را تشخیص داد بوی چرم می باشد که چرم های طبیعی بوی خاص خودشان را دارند ولی گاهی عطر های تقلبی که بوی چرم بدهد تولید می شود که بر روی چرم مصنوعی به کار برده می شود .
3) قیمت چرم : 

چرم های طبیعی بسیار گران تر از چرم های مصنوعی می باشند ، بنابراین هنگام خرید محصولات چرم باید زیر و بم اصل بودن آن را مشخص کنید زیرا برخی افراد سود جو محصولات مصنوعی خود را با نام طبیعی بودن گران می فروشند .
4) خرید از فروشنده های معتبر : 

برای مطمئن بودن از چرم طبیعی که خریداری می کنید باید از جاهایی که معتبر و به نام می باشند خرید کنید تا فروشنده شناسنامه ی محصول را در اختیارتان قرار دهد .
5) جنس پشت چرم : 

به جنس پشت چرم و درزهای دوخت برای تشخیص مصنوعی یا طبیعی بودن باید دقت کرد ، زیرا چرم های طبیعی پرزدار می باشند ، ولی در پشت چرم های مصنوعی با نخ دوخت می شود .
6) ضخامت : 

چرم های طبیعی کاملا یک دست نمی باشند و برخی جا ها نازک و برخی جا ها ضخیم می باشند در حالی که چرم های مصنوعی به دلیل تولید با دستگاه کاملا یک دست می باشند .
7) انعکاس نور :

 چرم های طبیعی نور را در بعضی جاها مات و برخی جا ها براق منعکس می کنند .
8) بافت و طرح : 

چرم های طبیعی دارای طرح های غیر تکراری و منحصر به فرد می باشند ولی در چرم های مصنوعی طرح های تکراری به چشم می خورد .
9) آزمایش با شعله : 

برای تشخیص چرم های طبیعی و مصنوعی می توان از شعله نیز استفاده کرد زیرا که چرم های طبیعی به راحتی نمی سوزند و اگر شعله مدت زمان زیادی تا مرحله سوختن ادامه داشته باشد بوی سوختن مو را می دهند ، ولی چرم های مصنوعی خیلی راحت می سوزند و در هنگام سوختن بوی پلاستیک می دهند .
10) لمس کردن چرم :

 لمس چرم از دیگر نشانه های تشخیص چرم می باشد و چرم های طبیعی خیلی نرم می باشند و حس گرمی به دست می دهند در حالی که چرم های مصنوعی سخت بوده و احساس سردی را منتقل می کنند .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بازار کفش ایمنی در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه بازار کفش ایمنی

جدیدترین پیشنهادات و بهترین مقالات را در ایمیل خودتان دریافت کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.